_DSC1188 (1) (1)

Erőszakmentes önvédelmi képzés iskolások számára

A mai napig sehol a világon nem oktatnak és használnak, speciálisan iskolai környezetre kifejlesztett önvédelmi módszereket. A hagyományos önvédelmi módszerek – jellemzően külföldön – előfordulnak ugyan az iskolai képzésekben, de azok készség szinten történő elsajátítása éveket vehet igénybe.

Pedagógusok beszámolói alapján megvizsgáltuk azokat a veszélyes szituációkat, amelyeket munkájuk során tapasztaltak és amelyekre hatékony, a gyakorlatban működő megoldásokat szerettek volna kapni. A fenti problémákat összevetve és az adott szituációkra építve hatékony, biztonságos és könnyen elsajátítható önvédelmi megoldásokat dolgoztunk ki a számukra és létrehoztuk a TREVA – Életrevalók Programját, amely immáron átfogó megoldást kínál az iskolán belüli és természetesen, azon kívüli erőszak kezelésére is.

Az újonnan kifejlesztett, erőszakmentes önvédelmi rendszer a fiataloktól – az életrevalók szó középső betűinek a felhasználásával – a TREVA nevet kapta.

A speciálisan az iskolai környezetre kialakított – a krav maga alapjaira épülő – erőszakmentes önvédelmi rendszer célja, hogy a konfliktus elhárítása közben sem a megtámadott fél, sem a támadó ne sérüljön meg, elkerülve mind a fizikai, mind a mentális sérüléseket, és nem utolsó sorban a jogi következményeket is.

Az önvédelmi képzés során a tanulók alapszintű ismereteket szerezhetnek az egyén önvédelemhez való jogáról és etikájáról, a támadói profilokról és a támadói típusok mögöttes motivációiról. Korcsoportonként, a való életből vett helyzetek bemutatásával, ezt követően a helyzetek közös kielemzésével és együtt gondolkodással segítjük a tanulók mentális felkészítését. A fókuszt minden esetben a harc elkerülésére és a megelőzésre helyezzük, minimálisra csökkentve ezáltal a sérülések kockázatát. A védekező technikák mellett a fiataloknak természetesen meg kell tanulni a megfelelő támadó technikák alkalmazását is, arra az esetre, amikor ennek használata elkerülhetetlenné válik.

A program átfogó megoldást nyújt az alsós, felsős és középiskolás tanulók számára. A gyerekek 45 perces játékos foglalkozások keretein belül elsajátíthatják az erőszakmentes önvédelem alapjait, megtanulják időben felismerni az iskolán belül és iskolán kívül előforduló konfliktushelyzeteket, kijelölni a határaikat, elkerülni vagy elhárítani a lehetséges támadásokat és életszerű helyzetek segítségével megtanítjuk őket a Treva alkalmazásszintű használatára.

Azt tapasztaltuk, hogy azok a diákok, akik elsajátították a TREVA erőszakmentes önvédelmi módszereit, sokkal kevésbé keveredtek összetűzésekbe és szükség esetén képesek voltak megvédeni önmagukat, vagy akár diáktársaikat.

 

 

Előadó: Balázs György az Életrevalók Program alapítója,
évtizedek óta foglalkozik harcművészetekkel,
jelenleg iskolások és pedagógusok számára tart mentális és gyakorlati felkészítést az iskolán belüli erőszak kezelésére.

Érdekel és regisztrálok a programra:

    VÉLEMÉNYEK

    Gimnáziumi osztályunkkal vettünk részt a foglalkozáson, mindenkinek – gyereknek, szülőknek, pedagógusoknak – nagyon jó szívvel ajánlom a programot. A nagyon gyakorlatias, jól súlypontozott foglalkozás során olyan élethelyzetekkel találkoztak a gyerekek, amelyek bármikor, bárkivel előfordulhatnak. Meglepően praktikus tanácsokkal, gyakorlatokkal készülhetnek fel a gyerekek a vészhelyzetekre, hogyan kerüljék el azokat és ha ez mégsem lehetséges, akkor a leghatékonyabban hogyan tudják megvédeni magukat. Reméljük, hogy még sokszor tudunk részt venni ilyen foglalkozásokon, nagyon hasznos volt!
    vélemény ikon
    B. Bagyura
    Gyermekek Háza Alternatív Iskola és Gimnázium
    „Egy 6-os osztály osztályfőnökeként nagyon hasznosnak és szükségesnek érzem, hogy az iskolai bántalmazás témájáról beszéljünk. Sajnos valamilyen formában mindenki érintett. Fontos, hogy a gyerekek felismerjék ezeket a helyzeteket és legyen eszköz a kezükben, mellyel meg tudják magukat védeni. Ehhez nyújtott segítséget az Életrevalók Program szemléletes foglalkozása. A gyerekek életéből vett helyzetek kielemzésével készítették fel őket a vészhelyzetek felismerésére és elkerülésére. A szituációs gyakorlatokon keresztül pedig elmélyíthetik elméleti tudásukat. Pedagógusként nagyon fontosnak tartom, hogy legyen egy "tudásbázis" a kezünkben, akár a felismerés akár a segítségnyújtás területén.
    Diákjaim nagyon élvezték a szemléletes bemutatót, hasznosnak és figyelemfelhívónak nevezték a programot.
    Szeretettel ajánlom kollégáim figyelmébe a programot!”
    vélemény ikon
    M. Ágota
    Klebelsberg Kuno Általános Iskola és Gimnázium
    „A lassan 12 éves lányom egyre többet közlekedik egyedül a városban, így számomra fontos, hogy amennyire csak lehet, biztonságban tudjam. Ez a program azért jó, mert olyan tudást, technikákat, fogásokat sajátít el, amelyek segítségével magabiztosabb lesz és meg tudja védeni magát. Az órák jó hangulatúak, az edző ért a gyerekek nyelvén, ami fontos ahhoz, hogy sikeresen átadja a számukra szükséges ismereteket. Úgy érzem, hogy ez egy olyan fontos alap, amit a közoktatás részévé kellene tenni már kisiskolás korban.”
    vélemény ikon
    Cs. Lívia
    „A 14 éves, érzékeny, de konfliktusokat nem kerülő fiunk egy ideje egyedül közlekedik a városban. Fontosnak tartom, hogy képes legyen a közel sem biztonságos utcai térben érzékelni a veszélyt, és lehetőleg el tudja kerülni azt, valamint, ha már nem elkerülhető, meg tudja védeni magát úgy, hogy a támadás a lehető legkevesebb lelki és fizikai fájdalommal járjon. Ezeknek a taktikáknak, praktikáknak, fogásoknak a biztonságos térben, vagyis a tornateremben való megtanulása nagyon jó lehetőség. Pedagógusként azt gondolom, kötelező tantárgyként be kellene iktatni az Életrevalók önvédelmi programját minden gyerek órarendjébe.”
    vélemény ikon
    D.L.T. Krisztina
    „A gyerekeink életében mindig van egy fordulópont, amikor szintet lépnek és eközben néha el kell engedni a kezüket. Számomra egy fontos mozzanat volt a 13 éves fiamat egyedül, szülői felügyelet nélkül beengedni a városba. Anyaként és felelős szülőként nagyon fontosnak tartom a gyerekem biztonságát, ezért örömmel csatlakoztunk az Életrevalók Programjához, ahol a gyerekek a való életből vett helyzeteket kielemezve, szituációs gyakorlatokon keresztül sajátíthatják el, hogyan ismerjenek fel vészhelyzeteket, hogyan kerüljék el azokat és adott esetben hogyan védjék meg magukat egy támadóval szemben. Az oktató nem csak ismeri az önvédelmet, hanem kiemelten nagy hangsúlyt fektet arra is, hogy a gyerekek alkalmazásszinten is elsajátítsák a gyakorlatokat és azt „éles helyzetben” képesek legyenek alkalmazni is. Csak ajánlani tudom minden szülőtársamnak!”
    vélemény ikon
    A. Orsolya
    „Többször volt a 6.-os osztályomban, és a gyerekek mindig azt kérdezték, mikor jön legközelebb, az év végén többen ezt a programsorozatot nevezték meg a legjobb tanórán kívüli foglalkozásnak. Átfogó a tematika, mind elméleti, mind gyakorlati része van, a korosztályhoz illeszkedik a nyelvezet, a stílus. Nagyon aktuális témákat feszeget, segít a gyerekeknek eligazodni a nehéz helyzetekben, és mivel mindig újabb kérdések merülnek fel, reméljük, hogy még sokszor vehetünk részt ilyen foglalkozásokon. Jó szívvel ajánlom kis- és nagykamaszoknak, pedagógus kollégáknak.”
    vélemény ikon
    Sz. Ferenc
    Lauder Javne Iskola
    „Anyaként legfontosabb dolognak gyerekeim önállóságát és biztonságát tartom. Ezért, olyan lehetőséget kerestem a lányomnak, (mivel egyre többet közlekedik egyedül), ahol gyakorlatban megtanulhatja megvédeni magát a különböző atrocitásoktól. Ekkor találkoztam az "Életrevalók programmal". Ebben megtaláltam mindazt, amire szüksége lehet a lányomnak a mindennapi önállósága során. Sokféle gyakorlattal fűszerezve, jó hangulatban megtanulhatja mindazt, ami sajnos a mai világban nélkülözhetetlen. Emellett, egy jó nagy adag önbizalmat is kapott az elmúlt időszakban, aminek külön örülök!
    Bátran ajánlom a foglalkozást fiúknak és lányoknak egyaránt.”
    vélemény ikon
    Cz. Ágnes
    „A fiam egy 13 éves magabiztos, vagány srác, aki még úgy gondolja, hogy őt semmi baj nem érheti. Egy olyan foglakozást kerestem számára, ahol az állóképesség megszerzése és a technikák elsajátítása mellett komoly hangsúlyt kap a megelőzés. Fontosnak tartom, hogy ismerje fel a veszélyhelyzeteket, kerülje el őket, de ha ez nem sikerül, a fizikai atrocitás elkerülésével próbálja megoldani a problémát. Amennyiben mégsem lehet, a lehető leghatékonyabban és a sérüléseket minimalizálva tudja felhasználni a tanultakat. Az edzések legyenek életszerűek, hogy vészhelyzetben ne blokkoljon le. Ehhez kerestem megfelelő önvédelmi rendszert és oktatót, ezért jár most erre az edzésre.”
    vélemény ikon
    Cz. András
    „14 éves visszahúzódó, introvertált fiam egyszer úgy jött haza, hogy mindenképp szeretne az Életrevalók programban részt venni, és nézzek utána, hogy hol lehetne erre lehetősége. Eleget téve a feladatomnak, részletesen utána olvastam, és számomra a program filozófiája volt az, ami elsőként megfogott, az erőszakmentes önvédelem és a szellemi felkészültség az én életképemben is sokkal fontosabb, mint a testi erő, igy beleszerettem az ötletbe. Talán ennél még fontosabb, hogy a fiam is szenvedélyesen élvezi az edzéseket, a foglalkozások által kinyílt és Önbizalma lett, alig várja, hogy újra mehessen. Úgy gondolom, hogy a jelenlegi társadalmi kihívásokat tekintve (bullying, homofóbia, rasszizmus) ez egy kulcsfontosságú irányzat, amely egy belső iránytűt ad a gyerekeknek arra, hogy minden helyzetben jelen tudjanak lenni, mérlegelni és megfelelően dönteni.”
    vélemény ikon
    K. Boglárka

    ©Minden jog fenntartva. Az oldalon található szövegek, szövegrészletek, fotók, ábrák, grafikák és A TREVA – ÉLETREVALÓK PROGRAMJA szerzői joggal védett, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala által kiadott 010703 nyilvántartási szám alatt bejegyezve.
    Készítette: Weblapkuckó