MI A TEENDŐ BULLYING ESETÉN?

Mi-a-teendo-bullying-eseten

Szerepek
Az iskolai bullying-helyzetek közös jellemzője az összetettség, és ez abban is megnyilvánul, hogy számos különböző szereplőjük van. Nem csak a közvetlenül érintett személyek, hanem a látszólag tétlen szemlélők és a szélesebb környezet is szereplőnek számít, mivel a bullying rájuk is negatív hatást gyakorol.

Mit tehetnek azok, akiket bántalmazás ér?
A legfontosabb, hogy tudatosítsák magukban: a bántalmazást semmilyen körülmény és viselkedés nem indokolja, az ilyen magatartás a társadalmunk számára elfogadhatatlan és a bántalmazás mértékének függvényében felelősségre vonással, adott esetben jogi következményekkel jár az elkövető részére.

A bullying-helyzet természete miatt nagyon fontos, hogy a sértettek ne saját erejükből próbáljanak megoldást találni, hanem kérjék a felnőttek segítségét: az osztályfőnök, az iskolai szociális munkás, az iskolapszichológus, a Treva – Biztonságos Suli Program, vagy más elérhető antibullying program képviselője segíteni fog.

Ha diák vagy, és bántalmazás ért, azonnali segítségért bármikor hívhatod a Kék Vonal anonim gyermek- és ifjúsági krízisvonalat, ahol értő és ítélkezésmentes segítséget kapsz a személyes adataid megosztása nélkül. https://kek-vonal.hu/

Mit tehet a többi diák (a szemlélők)?
Az iskolai bullying nem a bántalmazó és bántalmazott magánügye, hanem a teljes közösséget érinti. A bullying kihat a szemlélőkre, vagyis azokra a diákokra is, akik (sem bántalmazóként, sem sértettként)  közvetlenül nem vesznek részt a konfliktusban. A szemlélőknek jellemzően nincs elegendő eszközük az áldozat(ok) megvédésére. Gyakran elítélik a bántalmazás tényét, de az attól való félelem, hogy maguk is áldozatokká válnak, a legtöbb esetben visszatartja őket a beavatkozástól.

A szemlélők rengeteget tehetnek a bántalmazás megszüntetéséért és a biztonságos iskolai közösségért,  ha összefognak és tudatosan kiállnak az áldozatok mellett, ami azonban a bullying helyzetek jellemzői miatt nem könnyű feladat.

Az összefogáshoz és az új viselkedés kialakításához az érintett diákközösség tagjai is kérjék a felnőttek segítségét: forduljanak az osztályfőnökhöz, az iskolai szocális munkáshoz, az iskolapszichológushoz, a Treva – Biztonságos Suli Program vagy más elérhető antibullying program képviselőjéhez.

Ha diák vagy, és az iskoládban bántalmazást tapasztalsz, azonnali segítségért bármikor hívhatod a Kék Vonal anonim gyermek- és ifjúsági krízis vonalat, ahol értő és ítélkezésmentes segítséget kapsz a személyes adataid megosztása nélkül. https://kek-vonal.hu/

Mit tehet a pedagógus egyedileg?
Felméréseink és tapasztalatunk szerint a pedagógusok ugyanúgy eszközt keresnek:

  • a bullying megelőzéséhez
  • a bullying-helyzetek hatékony kezeléséhez
  • a diákok megvédéséhez fizikai konfliktusok során
  • önmaguk megvédéséhez a fizikailag agresszív diákoktól
  • a tanórai rend megteremtéséhez

Első lépésként az a javaslatunk, hogy a pedagógus kerülje a hibáztatást  és törekedjen a helyzet alapos megértésére. Fontos, hogy általánosságban legyen tisztában a bullying-helyzetek dinamikájával. Ha egy erőszakos helyzetre fény derül, tegyen meg mindent azért, hogy a bántalmazott diákot mielőbb biztonságba helyezze az, majd azért, hogy az elkövető vállaljon felelősséget, és tettének meglegyenek az iskola házirendje, illetve a vonatkozó gyermekjogi, polgári jogi és büntetőjogi szabályozásnak megfelelő következményei.

A helyzet kezeléséhez működjön együtt az intézményvezetővel, az iskolai szociális munkással, a gyermek- vagy ifjúságvédelmi felelőssel, tanártársaival, és nem utolsó sorban az iskolapszichológussal. A hatékony antibullying-intézkedésekhez keresse a Treva – Biztonságos Suli Programot  ezen az elérhetőségen, illetve azonnali segítségért vagy szakszerű tanácsért bármikor hívhatja a Kék Vonal szakembereknek szóló anonim segélyvonalát: https://kek-vonal.hu/szakembereknek

Mit tehet a tanári közösség?
Az antibullying-programok akkor hatékonyak, ha az iskola vezetőségének és minél több pedagógusnak a támogatását élvezik. Egy intézményenként mintegy 5-6 pedagógusból álló, elkötelezett munkacsoport jelentős eredményeket tud elérni. A hatékony antibullying-intézkedésekhez keressék a Treva – Biztonságos Suli Programot ezen az elérhetőségen.

Mit tehet a szülő egyedileg?
Minden szülő a legjobbat akarja a gyermekének, de fontos tisztában lenni azzal, hogy az iskolai helyzeteket a szülők közvetlenül nem tudják megoldani.

Egyénileg úgy támogathatja gyermekét legjobban, ha

  • elfogadja a gyermek érzéseit
  • támogatásáról biztosítja gyermekét (ha a gyermek a sértett, akkor a szülőnek helyzet megoldásában, ha pedig elkövető vagy szemlélő helyzetben van, akkor a felelősség vállalásban és a szerepváltásban kell támogatnia őt)
  • kerüli a hibáztatást, ítélkezést és szégyenkeltést
  • nem ígér titoktartást olyan ügyben, amely külső segítséget igényel
  • jelzi a problémát az iskolában (osztályfőnök, iskolai szociális munkás, iskolapszichológus segítségét kéri)
  • nem fogadja el a helyzet bagatellizálását vagy a megoldás elodázását
  • komplex iskolai antibullying-program bevezetését kezdeményezi.

 A hatékony antibullying-intézkedésekhez keresse a TREVA – Biztonságos Suli Programot ezen az elérhetőségen.

A TREVA – Biztonságos Suli Programot kidolgozó Életrevalók Programja Szülő-Gyermek Önvédelmi Workshopot is ajánl –  a részletek ezen a linken találhatók.

Mit tehet a szülői közösség?
Kiemelten fontos a szülői közösség kiállása gyermekeikért. A bullying-helyzet oka és kialakulása is egy összetett, soktényezős folyamat, ezért hatékony és komplex megoldásra van szükség.

Az érzékenyítés és a megelőzés nem elegendő akkor, ha már működik a bullying. A hatékony helyzetkezelés érdekében a szülői közösség javasolja az iskolának TREVA Biztonságos Suli Program bevezetését.

Fontos tudni, hogy hiába működnek már egy iskolában antibullying-foglalkozások, bullying ekkor is előfordulhat, mivel a legtöbb program a megelőzésre és az érzékenyítésre koncentrál. A TREVA – Biztonságos Suli Program azért egyedülálló, mert az akut helyetkezelésben is praktikusan alkalmazható, hatékony eszközt ad a diákok és a pedagógusok kezébe. A TREVA erőszakmentes önvédelmi rendszerének elsajátítása és alkalmazása önmagában is prevenciós hatású, de a már futó megelőzési programok mellett is remekül működik.

A hatékony antibullying-intézkedésekhez keresse a TREVA – Biztonságos Suli Programot ezen az elérhetőségen.

A TREVA – Biztonságos Suli Programot kidolgozó Életrevalók Programja Szülő – Gyermek Önvédelmi Workshopot is ajánl –  a részletek ezen a linken találhatók.

Mit tehet a teljes társadalom?
Az iskolák biztonsága a teljes társadalom érdeke, és az iskolai bullying mindannyiunk problémája. A pedagógusok és diákok világa közvetlenül vagy közvetetten minden

család és egyén életét érinti, hiszen nap mint nap találkozunk egymással például a tágabb családban, az ismerősök és barátok körében, a munkahelyen, a közlekedésben, vásárlás közben, a szabadidős tevékenységek során, vagy akár az utcán.

A kutatások szerint a bullying valamilyen mértékben hazánk összes iskolájában jelen van.

A helyzet jobb megértése és kedvező befolyásolása, illetve gyermekeink biztonsága érdekében közös érdekünk, hogy minden iskolába mielőbb bevezetésre kerüljön a TREVA –  Biztonságos Suli Programja.

©Minden jog fenntartva. Az oldalon található szövegek, szövegrészletek, fotók, ábrák, grafikák és A TREVA – ÉLETREVALÓK PROGRAMJA szerzői joggal védett, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala által kiadott 010703 nyilvántartási szám alatt bejegyezve.
Készítette: Weblapkuckó